International Music Festival at Home – Fimuca Audio

Fimuca Audio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55753/aev.v36e53.55

Keywords:

lectures, mini-courses, room acoustics, musical instruments, workshops, experience report

Abstract

Due to the coronavirus pandemic in 2020, practically all educational activities were cancelled in the first half of the year, including cultural activities such as music festivals. In this context, the International Music Festival at Home (Fimuca) was born. Over three editions Fimuca brought together, in three editions, professionals, music teachers and more than 36 thousand participants together to share experiences and knowledge about music. Fimuca provided a unique moment of immersion, interaction and creation, updating and sharing knowledge, which in the midst of the COVID-19 pandemic generated possibilities for dialogues and reflections on contemporary ways of enjoying, consuming, creating, sharing, learning and teaching music. In this context, the objective of this work is to report the activities developed during Fimuca, through the eyes of the coordinators of this action.

References

GOHN, Daniel Marcondes. A internet em desenvolvimento: vivências digitais e interações síncronas no ensino a distância de instrumentos musicais. Revista da ABEM, v. 21, n. 30, p. 25–34, dez. 2013. ISSN 2358-033X. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/79.

PENALBA, Francisco Alpiste; ROJAS-RAJS, Teresa; LORENTE, Pedro; IGLESIAS, Francisco; FERNáNDEZ, Joaquín; MONGUET, Josep. A telepresence learning environment for opera singing: distance lessons implementations over Internet2. Interactive Learning Environments, v. 21, n. 5, p.438–455, out. 2013. ISSN 1049-4820. doi: 10.1080/10494820.2011.584322.

RILEY, Patricia E. Video-conferenced music teaching: challenges and progress. Music Education Research, v. 11, n. 3, p. 365–375, set. 2009. ISSN 1461-3808. doi: 10.1080/14613800903151580.

SALVADORI, P. R. Educação musical à distância: um estudo de caso sobre o ensino de flauta doce à distância mediado pela videoconferência. In: X ANPED SUL. Florianópolis: [s.n.], 2014. p. 1–19. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1283-0.pdf.

KRÜGER, Susana Ester. Educação musical apoiada pelas novas Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC): pesquisas, práticas e formação de docentes. Revista da ABEM, v. 14, n. 14, p. 75–89, 2006. ISSN 2358-033X. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/314.

GOHN, Daniel. Tendências na educação à distância: os softwares on-line de música. OPUS, v. 16, n. 1, p. 113–126, maio 2010. ISSN 1517-7017. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/228.

GOHN, Daniel. Um breve olhar sobre a música nas comunidades virtuais. Revista da ABEM, v. 16, n. 19, p. 113–119, 2008. ISSN 2358-033X. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/265.

WEBER, Fátima Rosas. O uso de tecnologias digitais no desenvolvimento de competências tecnológico-musicais para a educação. In: Simpósio brasileiro de pós-graduandos em música (SIMPOM). Rio de Janeiro: [s.n.], 2012. p. 374–383. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/simpom/article/download/2458/1787/12381.

SANTOS, L.G. Cultura Digital.br. In: SVAZONI, R.; COHN, S. (Ed.). Cultura Digital.br. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2009. p. 312. ISBN 978-8579200083. Disponível em: https://www.procomum.org/wp-content/uploads/2018/01/cultura-digital-br.pdf.

JESUS, Elieser Ademir de; URIARTE, Mônica Zewe; RAABE, André Luís Alice. Zorelha: utilizando a tecnologia para auxiliar o desenvolvimento da percepção musical infantil através de uma abordagem construtivista. Revista da ABEM, v. 16, n. 20, p. 69–78, 2008. ISSN 2358-033X. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/250.

GALIZIA, Fernando Stanzione. Educação musical nas escolas de ensino fundamental e médio: considerando as vivências musicais dos alunos e as tecnologias digitais. Revista da ABEM, v. 17, n. 21, p. 76–83, 2009. ISSN 2358-033X. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/238.

PEREIRA, Sarita Araujo. Ensino Musical para surdos: um estudo de caso com utilização de tecnologia. Anais do Simpósio brasileiro de pós-graduandos em música (SIMPOM), n. 3, p. 445–452, 2014. ISSN 2317-398X. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/simpom/article/view/4579.

ROSSIT, Fernando Henrique Andrade. Educação musical a distância: base de conhecimento docente para o ensino de teclado. Dissertação (Mestrado) — Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), fev. 2014. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2696. REVISTA DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ACÚSTICA (SOBRAC)

Capa - Festival Internacional de Música em Casa

Published

2021-12-28

How to Cite

MAIORINO, A.; CÉSAR DE MELO COLABARDINI, J.; GABRIEL PARRO DA SILVA, F. International Music Festival at Home – Fimuca Audio: Fimuca Audio. Acoustics and Vibrations (Acústica e Vibrações), [S. l.], v. 36, n. 53, p. 183–193, 2021. DOI: 10.55753/aev.v36e53.55. Disponível em: https://revista.acustica.org.br/acustica/article/view/aev53_fimuca. Acesso em: 17 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)